godzina rozpoczecia i zakonczenia pracy
Konto
2009-03-04 13:08:07 UTC
Witam, sytuacja wyglada tak:
przychodze do pracy, wpisuje sie na liste, ide do drugiego budynku po klucz
na portiernie, wracam do siebie, otwieram pomieszczenie, rozbieram sie,
jestem gotowy.
Z konczeniem to samo - pozamykac, odniesc klucz.
Wedrowki z kluczem zabieraja kilka-kilkanascie minut.

Pytanie:
czy te wedrowki po klucz wliczaja mi sie do czasu pracy, czy nie?
chwila rozpoczecia pracy bedzie wiec moment wpisu na liste, czy dopiero
moment, w ktorym zasiadam przy biurku?
tak samo z zakonczeniem pracy - odnoszenia klucza wlicza mi sie do czasu
pracy, czy juz nie?

pzdr
Adam Płaszczyca
2009-03-04 16:59:37 UTC
Post by Konto
czy te wedrowki po klucz wliczaja mi sie do czasu pracy, czy nie?
Wliczają się.
Post by Konto
chwila rozpoczecia pracy bedzie wiec moment wpisu na liste, czy dopiero
moment, w ktorym zasiadam przy biurku?
Od momentu stawienia się do pracy.
Post by Konto
tak samo z zakonczeniem pracy - odnoszenia klucza wlicza mi sie do czasu
pracy, czy juz nie?
Wlicza się.
--
___________ (R)
_______/ /_ GG: 3524356
Jotte
2009-03-05 13:51:39 UTC
Post by Konto
[...]
To moze byc róznie traktowane.
Przyklad. Rozpoczynam wyklad o 8:00. Ale zeby go rozpoczac musze wziac klucz
do sali, otworzyc szafe i pobrac materialy, uruchomic system, skontrolowac
sprawnosc itp. Musze to zrobic wczesniej, bo o 8 to juz wyklad sie ma
zaczac. Musze takze pewne czynnosci wykonac po zakonczeniu zajec. Dopiero
potem oddaje klucze i podpisuje liste. Czynnosci te sa jednak niejako
przypisane do przeprowadzenia wykladu, podobnie zreszta jak przygotowanie
sie do niego, co robie w domu.
Np. czas potrzebny na dotarcie do pracy i powrót z niej nie jest wliczany do
czasu pracy.
Inny przyklad. Pracownik przebiera sie w ubiór roboczy, a po pracy ponownie
zaklada ubranie "cywilne" (niektórzy nawet sie przedtem myja!). Ale to nie
jest obowiazkowe. Czy to jest wiec czas pracy?

Wchodzi tu w gre art. 128 §1 KP.
Pomocniczo:
http://42.pl/u/1y7x
http://www.wip.pl/www/poradadnia.php?news=601&page=1
Jotte
Noe Bat
2009-03-06 07:09:53 UTC
Post by Jotte
[...]
Telepraca ???
Post by Jotte
Np. czas potrzebny na dotarcie do pracy i powrót z niej nie jest wliczany do
czasu pracy.
A móglby.
Sluzba ?
Herald
2009-03-06 10:59:23 UTC
Post by Adam Płaszczyca
Post by Konto
czy te wedrowki po klucz wliczaja mi sie do czasu pracy, czy nie?
Wliczają się.
:)
Post by Adam Płaszczyca
Post by Konto
chwila rozpoczecia pracy bedzie wiec moment wpisu na liste, czy dopiero
moment, w ktorym zasiadam przy biurku?
Od momentu stawienia się do pracy.
Z chwilą kiedy jest do dyspozycji pracodawcy.
Wpada facet za 2 minuty 8, chwyta długopis i się podpisuje na liście
obecności. Dopiero w następnej kolejności udaje się do szatni....wszystko z
gracją ... przebiera się w drelichy ... potem idzie na świetlicę i musi
"pierdolnąć małą czarną" wszak dzień bez kawy jest dniem straconym. Trwa to
jakieś 20 minut ... a pracodawca?
A chuj z nim - niech czeka aż się pracownik przygotuje ...
Przy okazji czeka na takiego pracownika kilku innych pracowników, ponieważ
zespół wyjeżdża w teren .. i ten "ostatni"; by musiał popierdalać pieszo
kilkadziesiąt kilometrów.
Post by Adam Płaszczyca
Post by Konto
tak samo z zakonczeniem pracy - odnoszenia klucza wlicza mi sie do czasu
pracy, czy juz nie?
Wlicza się.
Eeee tam - od 8 do 16 (przykład) pracownik ma być gotowy do wykonania
polecenia pracodawcy, a nie że o 15:30 idzie pod prysznic bo się musi
okąpać. Za te godziny ma płacone i tu nie ma tematu, ma być do dyspozycji
pracodawcy. Chyba że pracodawca pozwoli mu wcześniej odnosić klucz.
Herald

Noe Bat
Prysznic jest górnikowi niezbędny do wyjścia na ulicę a umycie rąk niezbędne lekarzowi do wykonania operacji. A z tym noszeniem klucza to już w ogóle nie rozumiem. Klucz wyłącznie realizacji potrzeb pracodawcy służy, pracownik nic z niego nie ma.
Herald
2009-03-06 12:30:20 UTC
Post by Noe Bat
Post by Herald
Post by Adam Płaszczyca
Post by Konto
[...]
No właśnie - jak napisałeś jest niezbędny górnikowi, ale już nie jest to
wykonywanie polecenia pracodawcy.
Czy swoim przykładem chcesz powiedzieć że pracodawca ma płacić pracownikom
za to że oni w czasie godzin pracy czynią higienę osobistą?
Zerknij łaskawie do KP i na art. 128 - potem możemy zacząć polemikę.
Post by Noe Bat
a umycie rąk niezbędne lekarzowi do wykonania operacji.
To i owszem - jest to czynność którą zgodnie ze sztuką branżową należy
wykonać. To jest czynność związana z wykonywaniem pracy.
Post by Noe Bat
A z tym noszeniem klucza to już w ogóle nie rozumiem.
Nie moja wina :)
Post by Noe Bat
Klucz wyłącznie realizacji potrzeb pracodawcy służy, pracownik nic
z niego nie ma.
Niech pracownik wobec tego przychodzi w ubraniu roboczym do pracy - nie
będzie problemu z przebieraniem się.
Wszak pracodawca nie będzie dla otwierania drzwi szatni (czy portierni jak
to nazwał autor) zatrudniał kolejnego pracownika.
Sprawa jest jasna - pracownik od tej 7 ma być zdolny do wykonania polecenia
pracodawcy. oczywiście stosując przepisy BHP ma być w ubraniu
roboczym/ochronnym, w odpowiednim obuwiu itp.
Baloo
2009-03-06 13:04:52 UTC
Post by Herald
[...]
Bzdury wymyślasz. Wszelkie czynności związane bezpośrednio z obowiązkami
pracownika oraz niezbędne do ich wykonania są tak samo wliczane do godzin
pracy, jak i samo ich wykonywanie. Np. czas przed otwarciem sklepu, gdy
pracownik przygotowuje się do pracy, jak również czas po zamknięciu,
również jest jego czasem pracy. To samo tyczy się innych przygotowań
(przebrania w ciuchy robocze, załadowanie samochodu, przygotowanie
stanowiska pracy itp). Nie wiem skąd przychodzą Ci do głowy pomysły, że to
nie jest czas pracy. Powiem Ci, że do czasu pracy wlicza się nawet przerwy
na lunch i wyjście do ubikacji :>
Herald
2009-03-06 13:36:25 UTC
Post by Baloo
Post by Herald
[...]
Bzdury wymyślasz.
:)
Post by Baloo
Wszelkie czynności związane bezpośrednio z obowiązkami
pracownika oraz niezbędne do ich wykonania są tak samo wliczane do godzin
pracy, jak i samo ich wykonywanie.
Absolutnie się zgadzam.
Post by Baloo
To samo tyczy się innych przygotowań (przebrania w ciuchy robocze,
Nie chce mi się już powtarzać po raz enty tego samego.
Post by Baloo
załadowanie samochodu, przygotowanie stanowiska pracy itp).
To jest czynność związana z pracą - zalicza się do czasu pracy.
Post by Baloo
Nie wiem skąd przychodzą Ci do głowy pomysły, że to nie jest czas pracy.
Bo kurwa - wisi mi czy facet (babka) będzie się kąpał, depilował, golił
jaja (pizdeczkę) - niech to robi po pracy a nie w czasie kiedy mu (jej) za
to płacę).
Będąc przy tym temacie, zmiana kończy się o 15, a facet polazł do szatni i
łaźni o 14:20 - twierdzi że musi się przygotować do wyjścia z pracy .... no
cóż zezwalasz mu bo tak powiedział pracownik a Ty wychodzisz z założenia że
to jest OK. Do zakładu przyjeżdza transport materiałów ... co zrobisz ...
rozładujesz sam kiedy do tej czynności potrzeba np. 5 pracowników (wszyscy
poszli się kąpać!!)? Czy też wchodzisz do łaźni i wydajesz polecenie
pracownikom że mają rozładować transport?
Post by Baloo
Powiem Ci, że do czasu pracy wlicza się nawet przerwy na lunch
U mnie nazywa się to freestich :)
I przy dniówce ponad 6 godzin na dobę, wynosi ono 15 minut. Zgodzisz się z
tym?
Post by Baloo
i wyjście do ubikacji :>
:)
Ile takich wyjść byłbyś w stanie "znieść" jako pracodawca w ciągu dniówki
(8 godzin)? Pytam tak z ciekawości ... bynajmniej nie mam na myśli
zabronienia pracownika odeszczania się czy walnięcia klocka :)
Czy np. 2 wyjścia byłyby w sam raz? Czy może 5 albo 20?
Kaizen
2009-03-07 12:22:32 UTC
Pieknego dnia Wed, 04 Mar 2009 16:18:55 +0100, Konto
Post by Konto
czy te wedrowki po klucz wliczaja mi sie do czasu pracy, czy nie?
Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego to czas od zajęcia stanowiska
pracy do jego opuszczenia.
Duża różnica jest w wielkich przedsiębiorstwach (np. huty) gdzie od
wejścia przez bramę mija kilkadziesiąt minut do zajęcia stanowiska -
podróż wewnętrznym autobusem, przebranie itd.
SN orzekł, że czas dotarcia od bramy do stanowiska pracy nie wlicza
się do czasu pracy.
Kaizen ***@cbpmgn.sz zanim zapytasz odwiedź www.google.com
GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded
Jotte
2009-03-07 15:57:43 UTC
Post by Kaizen
Post by Konto
[...]
Skoro wg tego orzecznictwa czas ten nie jest czasem pracy i nie jest
opłacany to oznacza, że pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy.
Wnioskuję stąd, że nie podlega wówczas pracodawcy, który nie może wydawać mu
wówczas poleceń itp.
Tak?
Jotte
Asmodeusz
2009-03-08 18:32:47 UTC
Post by Herald
[...]
No przecież jest gotowy i wykonuje polecenie "codziennie rano idz po
klucz". Przeciez sam sobie tego biegania nie wymyślił dla swojego
widzimisię.
Kaizen
2009-03-08 21:17:48 UTC
Pieknego dnia Sat, 7 Mar 2009 16:57:27 +0100, "Jotte"
Post by Jotte
Skoro wg tego orzecznictwa czas ten nie jest czasem pracy i nie jest
opłacany to oznacza, że pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy.
Nie pozostaje do dyspozycji. Nie stawił się jeszcze na stanowisku
pracy i nie może jej wykonywać.
Co pracodawcy z kasjera, który siedzi na kawie, wprawdzie w tym samych
centrum handlowym, ale na drugim jego końcu czy z operatora koparki,
który jest 1500 m od swojej koparki?
Jotte
2009-03-08 21:15:18 UTC
Post by Kaizen
Post by Jotte
[...]
Ładne cięcie.
Ale nic z tego.
Czy pracownikowi, który - jak twierdzisz - nie pozostaje w dyspozycji
pracodawcy w czasie np. zakładania ubrania roboczego albo przemarszu z
szatni do maszyny pracodawca może wydać polecenie służbowe?
Jotte
Kaizen
2009-03-09 00:57:40 UTC
Pieknego dnia Sun, 8 Mar 2009 22:15:13 +0100, "Jotte"
Post by Jotte
Czy pracownikowi, który - jak twierdzisz - nie pozostaje w dyspozycji
pracodawcy w czasie np. zakładania ubrania roboczego albo przemarszu z
szatni do maszyny pracodawca może wydać polecenie służbowe?
Może - tak samo jak spotkanemu na ulicy w niedzielę albo takiemu,
który właśnie przyszedł do kadr przynieść zwolnienie lekarskie.

Pracownik nie stawił się na stanowisku pracy - zatem nie podjął pracy.

Chcesz podyskutować - troll.pl
Chcesz podważyć - odwołaj się do Trybunału Europejskiego od takich orzeczeń SN

EOT
Jotte
2009-03-09 01:48:10 UTC
Post by Kaizen
Post by Jotte
[...]
Głupstwa gadasz.
Może mu jeszcze pod oknem w nocy wykrzyczy?
Post by Kaizen
Chcesz podyskutować - troll.pl
Zajrzałem na kretyn.pl ale masz tam bana.
Post by Kaizen
Chcesz podważyć - odwołaj się do Trybunału Europejskiego od takich orzeczeń SN
Żadnego orzecznictwa nie podałeś.
Każdy może się usiłować takimi gadkami, więc nie bądź śmieszny.
Albo bądź, co za różnica?
Post by Kaizen
EOT
To dobrze. Nie będziesz głupot pisał, bo jeszcze ktoś uwierzy i sobie
zaszkodzi.
Jotte
Tomasz Kaczanowski
2009-03-09 07:11:29 UTC
Post by Asmodeusz
Post by Herald
[...]
No - chodzenie po klucz to juz praca, bo to przyotowanie stanowiska
pracy, ktore powinno byc albo przygotowane przez pracodawce, albo
przygotowanie takowego nalezy do obowiazkow pracownika, czyli jest juz
praca.
--
Kaczus/Pegasos User
http://kaczus.republika.pl
grom@x
2009-03-09 08:26:22 UTC
Post by Kaizen
Post by Jotte
[...]
tak samo może chcieć wpaść na imprezę do teściów pracownika i zacząć
opierdzielać za czegos zrobienie/niezrobienie itp.
weź mnie nie rozśmieszaj. W pracy - jest przełożonym i jakaś zależność
istnieje (ale pracując przy maszynie obracającej się w prawo żeby taki
przełozony nie wiem jak krzyczał to w lewo sie nie obróci, prawda? czyli
nie zawsze jego gadanie jest skuteczne)
Ale w czasie wolnym od pracy? niech spada na drzewo, jest wtedy
dokładnie takim samym człowiekiem jak ja. I wtedy może mu się chcieć cos
tam zrobić. Niech sobie robi, co mnie to interesuje. On może, ja nie muszę.
oczywiście co innego w pracy
Post by Kaizen
Chcesz podważyć - odwołaj się do Trybunału Europejskiego od takich orzeczeń SN
chyba czegoś nie rozumiem, jakie znowu orzeczenie sądu najwyzszego w
sprawie wydawania poleceń slużbowych??? mógłbyś to rozwinąć?
Jurek M
2009-03-09 09:17:41 UTC
Użytkownik "Jotte" <***@wirtualna.spam.wypad.polska> napisał w wiadomości
Post by Jotte
Post by Kaizen
Może - tak samo jak spotkanemu na ulicy w niedzielę albo takiemu,
który właśnie przyszedł do kadr przynieść zwolnienie lekarskie.
Głupstwa gadasz.
Może mu jeszcze pod oknem w nocy wykrzyczy?
Może wszystko. Wolno mu. Niech sobie krzyczy, pod warunkiem, że nie zakłóca
ciszy nocnej... ;)
Inna sprawa, w jaki sposób ustosunkuję się do tego.

Ale to już nie będzie miało formy polecenia służbowego, tylko prośby, którą mogę
rozpatrzyć pozytywnie lub nie.

Owszem, i mnie zdarzały się telefony od szefa (bardzo sporadycznie) np. o 21
wieczorem, czy mógłbym pojechać do klienta x, bo np. zawiesił się serwer
obsługujący wagę, a kolega, który obsługuje tego klienta był właśnie na
zwolnieniu lekarskim. I poprosił mnie. Gdybym nie zgodził się, pojechałby sam.
Za nadgodziny i dojazd miałem zapłacone zgodnie z ustaleniami. I było ok.

W innym przypadku, u innego pracodawcy (magazyn pracuje w godz 6-22), zdarzały
się telefony o różnych porach. Zgodnie z umową byłem do dyspozycji pracodawcy w
godz 8-16 pon-pią. A telefony, owszem dzwoniły po godzinach... I co? Z początku
(pierwsze 3 mies. pracy na okresie próbnym) godziłem się, traktując to (naiwnie)
jako inwestycję na przyszłość, podwyżki, premie...
Moje prognozy okazały się nietrafione ;).
Pierwszym krokiem było pozbycie się telefonu służbowego (miałem okazję
przekazania tel. nowo zatrudnionemu pracownikowi), następnym było nieodbieranie
tel. z firmy po godz. 16...
Ostatnim krokiem było rozwiązanie umowy o pracę z tą firmą w momencie, kiedy
mieli inwentaryzację połączoną z wdrażaniem nowego systemu erp...burdel mieli
niesamowity ;).

Jurek M.

Następna strona >
Strona 1 z 2